Bez siarki ani rusz. MSM, czyli jak uzupełnić niedobory tego pierwiastka w organizmie?

Bez siarki ani rusz. MSM, czyli jak uzupełnić niedobory tego pierwiastka w organizmie?

Siarka kojarzy się nam przede wszystkim z piekielnym zapachem. Niesłusznie! Po wapniu i fosforze to trzeci minerał, który występuje w ludzkim organizmie – przede wszystkim w mięśniach i kościach. Okazuje się, że związki siarki bardziej niż kiedykolwiek są nam dziś potrzebne.

MSM to skrót oznaczający metylosulfonylometan. Pod tą nieco przydługą nazwą kryje się siarka organiczna, czyli postać tego pierwiastka występująca w naturze, także w owocach, warzywach, mleku i mięsie. To znaczy – występowały do tej pory w dostatecznych ilościach. Przemysłowa produkcja tych artykułów spożywczych drastycznie zmniejszyła ilość siarki w pożywieniu. Dla przykładu – litr mleka pasteryzowanego zawiera 0,25 mg MSM. W takiej samej objętości mleka prosto od krowy po wydojeniu może się znaleźć od 2 do 5 mg. Poza tym przetwarzanie żywności w domowej kuchni również zmniejsza ilość siarki. Dlatego niezbędna jest suplementacja tego pierwiastka w naturalnej formie MSM.

Po co nam siarka w organizmie? MSM jako suplement odpowiada z kawał naszego zdrowia

Ale najpierw postawmy pytanie – do czego nam w organizmie siarka. Pierwszy powód to aminokwasy z grupy siarkowej – metioniny i cysteiny. Dostarczanie organizmowi siarki wprost wpływa na stan i rozwój białek, a w konsekwencji na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Lista dobroczynnych skutków jest imponująca – liczy sobie 31 pozycji. Wymieńmy najważniejsze: wykazuje działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne i przeciwpasożytnicze, wzmacnia krążenie krwi i działanie neuronów, wzmacnia tkankę chrzęstną i stymuluje produkcję kolagenu, a także likwiduje skutki oddziaływania kwasu mlekowego i poprawia samopoczucie. Do tego można jeszcze dołożyć wpływ na stan włosów, skóry i paznokci.

Jak dostarczyć MSM do tkanek organizmu? Suplementacja wspomoże produkty naturalne

Gdzie szukać MSM, skoro żywność bywa jej całkowicie pozbawiona. Wciąż możemy spożywać czosnek i cebulę, choć ten pierwszy, często rodem z Dalekiego Wschodu, bywa pozbawiony większej części swoich właściwości. Te warzywa z pewnego źródła, spożywane na surowo, dostarczą nam dużych ilości MSM (o obecności związków siarki świadczy ostry aromat cebuli i czosnku). Ale nie da się uzupełnić braków samym czosnkiem – można zdecydować się na zakup MSM w formie kryształowego granulatu. Spożycie 3-5 g dziennie tego suplementu diety rozpuszczonego w wodzie nie posiada żadnych skutków ubocznych, a uzupełnienie niedoborów może odbyć się nawet z użyciem 3×5 g na dobę. Nadmiar siarki w organizmie wydalany jest z moczem.