Szkolenia otwarte czy zamknięte – wady i zalety?

Szkolenia otwarte czy zamknięte – wady i zalety?

Każda firma pragnąca rozwoju i poszerzania horyzontów powinna stawiać na szkolenia pracowników. Jest to istotny element w firmie, gdyż pozwala na maksymalne wykorzystanie ich umiejętności.

Szkolenie kierowników

Wielu ekspertów uważa, że jednymi z najważniejszych osób, które powinny być szkolone są kierownicy. Szkolenia dla kierowników – szkolenia otwarte czy zamknięte zawsze przynoszą dobre rezultaty. Można tu podjąć warsztaty z zakresu umiejętności miękkich jak i twardych – w zależności od potrzeb.


Dwa rodzaje szkoleń

Generalnie występują dwa rodzaje szkoleń – otwarte i zamknięte. Proces szkoleniowy w przypadku zamkniętych szkoleń rozpoczyna się od wnikliwej analizy firmy, natomiast szkolenie otwarte jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, i dopiero po jego zapowiedzi przystępuje się do rekrutacji kursantów.

Szkolenia dla kierowników – Szkolenia otwarte czy zamknięte – wady i zalety?

W każdym wypadku wyróżnia się korzyści i wady wynikające z wybrania danego rodzaju szkolenia, a wybór powinien być dobrany wg indywidualnego profilu firmy.

Do najważniejszych zalet szkoleń otwartych należy wymiana doświadczeń zawodowych oraz nawiązywanie nowych relacji biznesowych –  jest to bardzo  istotna sprawa w przypadku stanowisk kierowniczych. Takie szkolenia odznaczają się również dużą różnorodnością tematów, a koszt dla firmy jest często niższy, gdyż może wysłać jednego pracownika.

Szkolenia otwarte wiążą się z tym, że nigdy nie wiadomo jaka będzie grupa osób biorących udział w szkoleniu – jeśli są to mało komunikatywne osoby, wtedy gorzej się pracuje. Odległość od miejsca pracy czy zamieszkania czasem jest bardzo duża  – pojawiają się tu dodatkowe koszty w wyniku konieczności przejazdu, wyżywienia lub noclegu. Termin szkolenia jest także sztywno wyznaczony, więc nie ma możliwości indywidualnej przestawienia daty. Ponadto zagadnienia są uproszczone i czasem słabo dopasowane do potrzeb konkretnej firmy.

Jak się łatwo domyślić w szkoleniach zamkniętych, możemy uzyskać to czego brakuje w przypadku otwartych – są one bardziej indywidualne, dopasowane do konkretnej firmy i stanowiska kierowniczego – materiały są adekwatne do profilu przedsiębiorstwa. W przypadku gdy firma wysyła na szkolenie więcej osób okazują się być tańsze, dodatkowo można tu wybrać dogodne miejsce i czas.

W szkoleniu zamkniętym niestety nie ma mowy o zdobyciu nowych znajomości biznesowych, gdyż szkolona grupa dobrze się zna; szkoleni pracownicy raczej są mniej komunikatywni, niż w przypadku szkoleń otwartych. Dodatkowo zorganizowanie spotkania w firmie może rozpraszać pracowników, którzy jedną nogą są na szkoleniu, a druga załatwiają bieżące sprawy w firmie.

5 powodów, dla których warto szkolić swoich pracowników

Najwyższa pora obalić mit, że szkolenie pracowników jest dla  firmy stratą pieniędzy. Poniżej pięć powodów, które pokazują, jakie zyski odnosi przedsiębiorstwo, inwestując w swój zespół.

Szkolenia dla kierowników i nie tylko, czyli jak osiągnąć sukces

Po pierwsze kurs dobrany do potrzeb osób zatrudnionych zwiększa ich kompetencje oraz wiedzę w danym obszarze, co bezpośrednio przekłada się na wzrost efektywności, a w szerszej skali: lepsze funkcjonowanie i zyski dla firmy. Zapewniając wartościowe szkolenie pracownikom, stają się oni bardziej samodzielni i nie potrzebują tak dużo kontroli ze strony przełożonego

Po drugie: zyski. Wydatki poniesione na rozwój pracowników zwracają się jako szeroko rozumiane korzyści, również finansowe. Szkolenia dla kierowników pozwalają im zdobyć skuteczne narzędzia do zarządzania zespołem, motywowania czy wyznaczania realnych celów. Kompetentny menadżer, który wie, jak dotrzeć do swoich ludzi i poprowadzić ich do sukcesu, to prawdziwy skarb. Możliwy do osiągnięcia również przy pomocy szkoleń.

Po trzecie posiadanie w swoich szeregach wykwalifikowanej kadry gwarantuje pozytywny wizerunek firmy wśród partnerów, konkurencji czy lokalnej społeczności. Dobrze świadczy to nie tylko o samych pracownikach, którzy posiadają zasoby do pracy i kontaktu z potencjalnym klientem, ale też pracodawcy, który jawi się jako świadomy menadżer oferujący swoim podwładnym możliwość rozwoju zawodowego.

Dobra komunikacja i zatrzymywanie pracowników jako pozytywne efekty szkoleń

Rotacja pracowników to poważny problem dla współczesnych przedsiębiorstw. Tam, gdzie obserwuje się wysoki jej procent, można prognozować poważne trudności wewnętrzne. Powodem odejścia są coraz rzadziej kwestie finansowe. Zwłaszcza dla młodych ludzi istotna jest możliwość rozwoju. Dostrzeżenie tej potrzeby i zapewnienie szkolenia dla kierowników lub innych stanowisk, może fluktuację skutecznie powstrzymać.

Ostatnim ważnym aspektem płynącym z realizacji szkoleń jest poprawa komunikacji interpersonalnej, która owocuje przyjemniejszą atmosferą w pracy